Velg en side

Noe av det viktigste du må lære deg når du jobber med innholdsmarkedsføring, er H-ordene. Disse ordene er grunnsteinen i all journalistisk arbeid. Vi bruker H-ordene; Hvem, Hva, Hvor, Hvorfor, Hvordan (og når) aktivt i alt arbeid vi gjør. Her vil vi, ved hjelp av H-ordene, forklare det viktigste du trenger å vite om hva innholdsmarkedsføring er og hvordan du kan dra nytte av det. 


 

Hvem?
Svaret er enkelt; har du noe å selge, vil du også ha stor verdi av å bruke innholdsmarkedsføring. Alle bedrifter som ønsker å styrke merkevaren sin, bygge relasjoner til kundene sine og få økt tillit fra eksisterende og potensielle kunder, vil få utbytte av å bruke innholdsmarkedsføring som en del av sin markedsføringsmiks.

Hva?
Innholdsmarkedsføring er redaksjonelle artikler, videosnutter, infographics, blogginnlegg etc. som skal gi eksisterende og fremtidige kunder innhold som har verdi for dem. Dette vil si at innholdet skal være informativt, relevant, nyttig etc. og at kunden blir opplyst og underholdt. Innholdet lagres i en «innholdsbank» på en landingsside (som oftest en bloggside på bedriftens egen nettside) og distribueres via sosiale medier; slik som Facebook, Instagram og LinkedIn. En god innholdsartikkel har et redaksjonelt format – som en avis- eller tidsskriftartikkel. Overskrifter, ingress, mellomtitler, bilder og bildetekster må være nøye gjennomtenkte og av høy kvalitet. Målet er å stadig få kunden til å lese videre – og dette er et håndverk. Som alle andre håndverk, krever også dette øvelse for å mestre fullt ut.

LES OGSÅ: Slik skriver du mer effektivt for nettet

Hvor
Den beste plattformen for innholdsbanken din, er din egen nettside. Google premierer godt innhold, ved at godt innhold løftes på bekostning av dårligere innhold, uten at du behøver å betale for det. Du havner altså høyere på søkeresultatene hvis du har en nettside som har mye godt innhold. Da er sannsynligheten større for at en potensiell kunde finner nettopp din artikkel og klikker på. For størst rekkevidde og engasjement på innholdet ditt, publiseres den ferdige artikkelen/videoen via bedriftens egne kanaler på sosiale medier, for eksempel Facebook og Instagram. Slik når du organisk dine egne følgere og deres nettverk. Ved å bruke målrettet annonsering i tillegg til, oppnår du økt spredning til relevant publikum. Og husk; det er en misforstått oppfatning at målet er flest mulig likes. Dette er ikke riktig. Alt dreier seg om rekkevidde; og aller helst – å nå flest mulig uten å betale for det.

Hvorfor?
Utallige undersøkelser viser at innholdsmarkedsføring har en dokumentert positiv effekt, til en lavere pris enn tradisjonell reklame alene. Hvis du ikke driver med innholdsmarkedsføring enda, er faren for at du blir stående igjen på stasjonen, mens alle dine konkurrenter er ombord på toget, overhengende. Alle piler peker i samme retning; for å øke salg og få en mer lojal kundemasse, må vi tenke på en annen måte enn vi har gjort de senere tiår. Innholdsmarkedsføring er et effektivt og rimelig alternativ som har fremtiden foran seg – ikke bak seg. For mer informasjon og statistikk, kan du ta et dypdykk her eller få en rask oppsummering her.

LES OGSÅ: Apache gjør pro bono til månedens organisasjon

Hvordan
Det viktigste spørsmålet du stiller deg før du går i gang med innholdsproduksjonen er: hva vil mine kunder vite mer om? Hva lurer de på? Hva engasjerer dem? Hvilke tema responderer de best på? Bruk gjerne egne ansatte som ambassadører for bedriften din, for eksempel ved å intervjue dem i artikkelen eller til å gi råd og vink i videosnutter. Dine ansatte har erfaring og kompetanse. Den erfaringen og kompetansen er kundene interessert i å lære av.

Når?
For å bygge opp en innholdsbank med innhold som kan reproduseres, kreves det at du jevnlig legger ut relevant innhold. Målet for innholdsmarkedsføringen skal være at kundene aktivt oppsøker deg for å skaffe informasjon og for å bli værende og fråtse i et univers med mengder av spennende, relevante saker lik den de nettopp har lest. Det er derfor vi bruker «LES OGSÅ»-lenker så aktivt.

Hvem kan hjelpe meg med dette?
Apache Kommunikasjon er et rendyrket innholdsbyrå. Vi har erfaring og kompetanse som du vil ha nytte av hvis du bestemmer deg for å prøve innholdsmarkedsføring. Vi er små, og spesialiserte på produksjon av redaksjonelt innhold av høy kvalitet. Vi samarbeider med dyktige fotografer, designere, performance-spesialister og webutviklere, for å kunne tilby deg fullintegrerte tjenester uten at du betaler for mer enn det du må.
Vår største styrke er at vi driver effektivt; uten omveier og rett på målet. Vi tror på at resultatene skal snakke for seg selv.
Så slipper du å lure på det.

Ta gjerne kontakt med daglig leder Hannah for å høre mer om hva vi kan gjøre for deg. Du kan se noe av det vi har gjort her.